De vastgoedsector is enorm concurrerend is. Het daarom belangrijk dat agenten en vastgoedmakelaars kunnen terugvallen op digitale marketing. Maar hoe ziet zo’n vastgoedmarketing eruit en wat is het doel ervan? Het doel van vastgoedmarketing is om je te onderscheiden van de concurrenten, en om potentiële klanten over te halen om klant te worden bij makelaarsbedrijf Fransen & Kroes. Dit artikel gaat dieper in op de voornaamste elementen om een goede en doeltreffende vastgoed marketingstrategie te ontwikkelen. Op deze manier zul je namelijk meer huizen verkopen. Lees hier verder!
Creëer een sterk merkimago
Net zoals in alle sectoren is het belangrijk om aandacht te besteden aan de vorm, als aan de inhoud van je merk. Een makelaarsbedrijf zoals fransenkroes.nl heeft een sterk merkimago, waardoor ze meer huizen kunnen verkopen. Een merkimago speelt namelijk een grote rol in het beeld dat je naar buiten uitstraalt. Het zegt iets over de professionaliteit als vastgoedmakelaar. Dit merkimago laat je klanten zien waar je voor staat, wat je waarden en normen zijn, en wat je voor hen kunt betekenen.
Ken je doelgroep
Net zoals bij alle sectoren moet je je doelgroep kennen om zo goed en efficiënt mogelijk marketingstrategieën toe te passen. Je marketingstrategie is namelijk verschillend voor een vrijgezel, als voor een koppel met kinderen. Bij het vaststellen van je doelgroep is het aan te raden om na te denken over de geografie. Woont je doelgroep in een stad, dorp of bepaalde regio? Ten tweede moet je kijken naar demografie. Wat is de leeftijd, opleidingsniveau en inkomensgroep? Ten derde is het belangrijk om te weten welke levensstijl je doelgroep heeft en tot welke sociale klasse ze behoren. Als laatste speelt gedrag een belangrijke rol. Denk hierbij aan trouwheid, en klaar voor aankoop. Aan de hand van deze vier kenmerken kun je eenvoudig het profiel van je koper bepalen, en hierbij je strategie toespitsen op zijn behoeften. In het vastgoed heb je vier soorten groepen: alleenstaand zonder kinderen, koppel zonder kinderen, koppel met kinderen of een gezin met meerdere personen. Dit betekent dat elke doelgroep verschillende wensen en eisen heeft. Hier moet je vastgoedmarketing dus goed op aansluiten!
Transparantie in digitale ervaring
Zoals benoemt in tip 2, moet een vastgoedmarketing strategie dus goed aansluiten op de specifieke behoeften van je doelgroep. Dit betekent ook dat je rekening moet houden met de internet gewoontes van deze doelgroep. Er zijn namelijk verschillende communicatiemethoden. Het gebruik van deze methodes kan enorm verschillen tussen verschillende doelgroepen. Een boodschap die je deelt op Facebook, zal door een andere doelgroep worden gelezen dan een boodschap op LinkedIn. Hierbij is het belangrijk om je boodschap zorgvuldig aan te passen naar de gebruikscodes van elk platform. Op deze manier kun je zo zoveel mogelijk uit je communicatie te halen. Communiceer je bijvoorbeeld via Instagram, zorg dan dat de afbeeldingen in je post van hoge kwaliteit zijn. Schrijf je een boodschap op LinkedIn, zorg er dan voor dat de boodschap van hoge kwaliteit is, en gebruikt maakt van formele taal. Hoewel deze methoden kunnen verschillen, moeten de communicatiemethoden altijd transparant zijn naar je doelgroep toe. Dit medium moet ten alle tijde een zeer duidelijke toegang bieden tot de belangrijkste informatie voor de klant.